Wyjaśnienie. W całości naprawiona malchut nazywa się drogocennym kamieniem (zazwyczaj – perłą). Rabbi Nahum mówi rabbiemu Pinhasowi, że już stał się godny rabbi Szymon całkowitego naprawienia. Dlatego że syn – jest to kolejny stan, kolejny parcuf wychodzący, rodzący się z poprzedniego. A rabbi Pinhas widzi to, patrząc (swoim duchowym wzrokiem, który nazywa się ruach aKodesz – święty duch) na światło tej perły, która świeci jak słońce wychodzące ze swego ukrycia (nartika). Tym określa się, że w przyszłym naprawieniu malchut, luny, jej światło stanie się jak światło słońca i oświeci sobą cały świat.
A kiedy świat luny – malchut, stanie się jak światło słońca, wzniesie się do nieboskłonu, oświeci od nieba do ziemi, jednym słupem promienia światła cały świat i będzie świecić, dopóki rabbi Szymon nie ukończy naprawienia Atika. To mówi o tym, że on stał się już godny poznać poziom dwóch otwarć Stwórcy, czyli końca naprawienia.
Wyjaśnienie. Ponieważ córka rabbiego Pinhasa była żoną rabbiego Szymona (rabbi Szymon i jego żona – są to dwa duchowe parcufy, niższe niż rabbi Pinhas), to rabbi Szymon (z żoną) jest (włączonym w parcuf) członkiem domu rabbiego Pinhasa. Mówi się o rabbim Elazar, parcuf którego wyszedł ze światła i świeci na cały świat, napełniający dom (dziesięć sfirot parcufa) rabbiego Pinhasa, czyli który wyszedł z parcufa rabbiego Szymona i jego żony.
Wyjaśnienie. Rabbi Szymon uciekł od władzy, która skazała go na śmierć, i schował się ze swoim synem w jaskini, i nie wiedzieli gdzie on jest. Dlatego wyszedł rabbi Pinhas, by szukać go.
Chociaż wszystko opisywane – to historyczna prawda, lecz powinniśmy rozumieć słowa Zohar w pierwszej kolejności, jako działania wyższych duchowych przyczyn, skutki których określają odbywające się na ziemi. Egoistyczne władze, siły, tak wysokiego parcufa jak rabbi Szymon, próbują pokonać jego altruistyczne pragnienia, pozbawić go światła, co oznacza – zabić. A on chowa się od nich w jaskini – przyjmuje na siebie stan katnut, świecąc światłem miłosierdzia, co nazywa się „odejściem do jaskini”, staje się niewidoczny dla egoistycznych sił, ponieważ one pragną światła hochma, a światła hasadim nie widzą.
Wyjaśnienie. Wiele lat (poziomów) znajdowania się w jaskini (w świetle hasadim), zmuszony był siedzieć w piasku (zewnętrzne obłóczenie – lewusz, ukrycie parcufa określoną właściwością ziemi), żeby ukryć nagie ciało (życzenia), żeby zajmować się Torą (otrzymać wyższe światło w swój parcuf z zamiarem ze względu na Stwórcę), z tego powodu (od ukrycia w piasku) całe jego ciało było pokryte rdzą i wrzodami (lecz było to niezbędne naprawienie).
I nie tylko sam parcuf, który nazywa się rabbi Szymon, potrzebuje takiego naprawienia, jak ukrycie w hasadim, w jaskini, i ukrycie w stałym obłóczeniu, w odbitym świetle, lecz jego następny stan urodzony poprzez niego, który nazywa się jego synem – rabbim Elazarem, niższy parcuf, również potrzebował tych naprawień do osiągnięcia całego światła Stwórcy.
Zapłakał i powiedział: „Dlaczego ja zobaczyłem was takimi?!” Odpowiedział mu rabbi Szymon: „Szczęśliwy jestem ze swojego losu, że ty zobaczyłeś mnie w takim stanie, bo przecież jeżeli byś nie zobaczył mnie takim, nie byłbym tym, kim stałem się!” – czyli, jeżeliby nie takim był mój widok, nie zasłużyłbym na te tajemnice Tory, których stałem się godny, dlatego że wszystko co osiągnąłem, osiągnąłem w ciągu tych trzynastu lat (trzynaście kolejnych naprawień), które chowałem się w jaskini.
Otworzył rabbi Szymon. Powiedziano o przykazaniach Tory: „Przykazania Tory, które dał Stwórca Izraelowi, wszystkie opisane ogólnie” – wszystkie przykazania Tory opisane są w cytacie Tory od: „Na początku stworzył Stwórca” i do: „I będzie światło”, ponieważ są to przykazania lęku i kary, w które włączone są wszystkie przykazania Tory.