Klucz Duszy
Kabała Luriańska
Zanim przystąpimy do wyjaśnienia tego wielkiego tematu, ważnym jest podkreślić, że bez względu na to, że wydaje się niby niemożliwym wyjaśnić to ludzkiemu rozumowi, jeżeli nie korzystać z tych abstrakcyjnych filozoficznych pojęć, które zazwyczaj są przyjęte w tego rodzaju wyjaśnieniach – Kabbala odrzuca tego rodzaju filozofię i wszystko, co jest z nią powiązane, i nakłania go do czystej nauki posiadającej dokładność, zgodnie z prostym uświadomieniem praktycznych działań.
I jeżeli dalej będą wspominać filozoficzne pojęcia, to wyłącznie dlatego, żeby pokazać różnicę pomiędzy tym, gdzie może wznieść się ludzki rozum i poznanie kabbalisty mającego praktyczną osnowę.
Dla wyjaśnienia rzeczywistego sensu pojęcia ciało i dusza, niezbędnym jest uwolnić się od wszystkich wykorzystywanych pojęć, które zakorzeniły się w masach i wzięte są głównie z abstrakcyjnych teorii, jak i sens Kabbaly jest daleki od nich w swoim celu.
Trzy teorie ciała i duszy
Wszystkie teorie ciała i duszy rozprzestrzenione w świecie łączą się w trzy niżej opisane teorie:
1. Teoria wiary
Teoria, która mówi, że nie ma nic oprócz duszy i ducha. Według ich zdania istnieją duchowe postacie oddzielone jedna od drugiej swoimi jakościami, które nazywane – dusze ludzi, i jest u nich samodzielnie istniejąca realność, zanim one opuszczają się i wcielą w ciało człowieka. I następnie, kiedy umiera ciało, na nie śmierć nie rozprzestrzenia się, dlatego że duchowe jest to prosta istota.
A pojęcie śmierci, według ich zdania – jest to nie więcej niż podział pomiędzy osnowami, z których składa się istota, i że ma to odniesienie do materialnego ciała, które jest konstrukcją z tak zwanych osnów, które ponownie dzielą się poprzez śmierć.
Lecz dusza jako duchowe przedstawia sobą prostą istotę, w której nie ma składowych i dlatego niemożliwym jest, żeby ona została podzielona tak, że wpłynie to na jej budowę. I zgodnie z tym dusza jest nieśmiertelna i istnieje wiecznie.
A ciało według ich zdania – jest to jakieś odzienie dla tej duchowej postaci, w które obłacza się dusza, i poprzez nie objawia swoje siły, takie jak dobre jakości i różne nawyki. W ten sposób ona daje życie i ruch ciału, i chroni je przed wszystkimi krzywdami tak, że u ciała samego w sobie nie ma życia, nie ma ruchu, oprócz martwej materii, jak widzimy go potem, kiedy podczas śmierci dusza porzuca go. A wszystkie symptomy życia, które widzimy w ciele człowieka – są to wyłącznie przejawienia sił duszy.
2. Teoria dualizmu
Jest to teoria wierzących w podwójność. Według ich zdania, ciało – jest to doskonałe stworzenie, które istnieje, żyje, karmi się i chroni swoje istnienie we wszystkim, co jest niezbędne. I zupełnie nie potrzebuje jakiejkolwiek pomocy w duchowej postaci.
Jednak to ciało zupełnie nie uważa się za istotę człowieka. Osnowę człowieka przedstawia rozumna dusza, która jest duchową postacią, podobnie jak i według zdania naśladowców pierwszej teorii.
Różnica tych dwóch teorii zawarta wyłącznie w pojęciu ciała. Po burzliwym rozwoju w świecie nauki o ciele i nauki o duszy zobaczyli, że wyższe sterowanie założyło w mechanizmie samego ciała wszystkie życiowe potrzeby, i dlatego według ich zdania, nic nie pozostało dla działania duszy wewnątrz ciała, a wyłącznie nawyki i dobre jakości, ich duchowe rodzaje. W ten sposób oni wierzą w podwójność, czyli w obydwie teorie jednocześnie, lecz mówią, że dusza jest pierwszą przyczyną ciała, a to oznacza, że ciało jest porodzeniem i przedłużeniem duszy.
3. Teoria zaprzeczenia
Jest to teoria ludzi zaprzeczających duchowej realności, wyznających wyłącznie materialność. I naśladowcy tej teorii zupełnie odrzucają obecność jakiejkolwiek abstrakcyjnej duchowej istoty w budowie ciała człowieka. I przykładem na to jest to, że rozum człowieka jest niczym innym, jak płodem jego ciała. Oni przedstawiają ciało na podobieństwo naprawionej elektrycznej maszyny z przewodami przeciągniętymi od ciała do mózgu, które to przewody zaczynają działać drogą kontaktu organizmu z zewnętrznymi bodźcami i sterują swoje odczucie: ból lub nasłodzenie do mózgu, i mózg daje wskazówkę organom, co czynić. Wszystko jest sterowane za pośrednictwem tych przewodów i żył, przyłączonych do tego tak, że one oddalają organ od źródła bólu i przybliżają go do źródła nasłodzenia. W ten sposób w człowieku odbywa się otrzymywanie wniosków we wszystkich sytuacjach życia.
A nasze odczucia rozumu i logiki wewnątrz naszego mózgu – jest to wyłącznie fotografia tego, co odbywa się wewnątrz organizmu poprzez materialny obraz. I przewaga człowieka w porównaniu z każdym przedstawicielem zwierzęcego świata jest w tym, że jego mózg jest rozwinięty w takiej mierze, że wszystko odbywające się w organizmie odbija się w jego mózgu, jak fotografia odczuwalna poprzez człowieka, jak rozum i logika. Tak, że cały rozum i jego wnioski – jest to nic innego jak płód tego, co odbywa się z organizmem.
I pośród naśladowców drugiej teorii, są tacy, którzy również są całkowicie zgodni z daną teorią. Lecz dodają do niej tą wieczną duchową istotę, która nazywa się duszą, i która obłacza się wewnątrz mechanizmu ciała. I ta dusza jest istotą człowieka, a mechanizm ciała wyłącznie jej powłoką. I ogólnie opisałem to, co przedstawione jest przez humanitarną naukę, jako pojęcia „ciało i dusza” do dzisiejszych czasów.
Ciało i dusza jako naukowe pojęcia zgodnie z nauką kabbaly
W powiedzianym poprzez kabbalistów nie ma żadnego słowa, które miałoby teoretyczną osnowę, a wszystko wychodzi wyłącznie z praktycznego poznania.
Rzeczywistym faktorem jest to, że człowiek według swojej przyrody jest poddany wątpliwościom. I każdy wniosek, który ludzki rozum określa jako rzeczywisty, z czasem staje się wątpliwy! I z tego powodu powiększa się siła teoretyzowania i dlatego znajdują się nowe wnioski, i ponownie stają się rzeczywistymi.
I jeżeli człowiek rzeczywiście posiada abstrakcyjne myślenie, on idzie po tym kręgu przez całe życie. Rzeczywistość wczorajsza staje się wątpliwością dzisiaj. A dzisiejsza rzeczywistość staje się wątpliwością jutro, tak, że w granicach absolutnej rzeczywistości niemożliwym jest dojść do wniosku umysłu dalej niż o jeden dzień.
Otwarte i ukryte
Nauka dnia dzisiejszego, rozwijając się, już przyszła do zrozumienia tego w prawdziwej formie, i przyjęto postanowienie, że nie ma w rzeczywistości niczego absolutnie pewnego.
Jednak mędrcy zrozumieli i przyszli do uświadomienia tego kilka tysiącleci przed nimi. Zgodnie z tym w odniesieniu wiary oni dali wskazówki i zakazali nam nie tylko zajmować się teoretyzowaniem, lecz i korzystać z teoretycznych wniosków, które podobne do tych, nawet przy rozmowach.
Mędrcy podzielili nam naukę na dwie części: otwartą i ukrytą. Otwarta część włącza w siebie wszystko, co my rozumiemy przy prostym uświadomieniu, nauka buduje się na praktycznej osnowie, bez żadnego teoretyzowania, jak powiedziano poprzez mędrców: „Sądzą według tego, co widzą oczy”.
A ukryta część zawiera całą tę wiedzę, która była usłyszana od oddanych ludzi, lub to, co uświadomiono i osiągnięto ogólnie poprzez nas samych. Lecz niemożliwe jest nam zbliżyć się do niej w mierze wystarczającej dla krytyki z pozycji jak zdrowego rozsądku, tak prostego uświadomienia.
To jest to, co nazywa się ukrytym, co radzą nam przyjąć jak prostą wiarę: „I zakazali nam wszystkiego, co dotyczy religii, ostrym zakazem, nawet patrzeć na to, co może skłonić nas do jego badania”.
Jednak nazwy ukryta i otwarta – nie są stałe, wskazujące na określone rodzaje wiedzy, jak to uważają masy, lecz wskazują wyłącznie na uświadomienie człowieka, czyli ta wiedza, którą człowiek zdążył otworzyć i zapoznać się z nią z realnej praktyki, nazywa się „otwartą”. A ta wiedza, której jeszcze nie osiągnął do tego poziomu poznania, nazywa się poprzez niego „ukrytą”.
W ten sposób, nigdy w żadnym pokoleniu nie było człowieka, u którego nie byłoby tych dwóch części. I otwartą część jest mu zezwolone uczyć się i badać, dlatego że jest u niego ku temu realna osnowa, a w części ukrytej zakazano mu nawet próby badania, dlatego że nie ma tam on żadnej realnej osnowy.
Zakaz i zezwolenie na wykorzystanie zwykłej nauki
Zgodnie z tym, idąc drogą mędrców, nie zezwolono nam wykorzystywać zwykłych nauk, a wyłącznie tę wiedzę, która była praktycznie udowodniona i nie ma w nas cienia wątpliwości jej realności. I dlatego ze wszystkich tych trzech teorii, my nie możemy przyjąć żadnej religijnej zasady, co więcej, pojęcia „dusza i ciało” są „wspólnymi zasadami i tematami wspólnej religii”. Możemy je przyjąć wyłącznie wychodząc z wiedzy nauki kabbala, w której one są nabyte wyłącznie poprzez doświadczenia, tak, że człowiek nie może wątpić w ich prawdziwość.
I zrozumiałym jest, że nie jest możliwe, aby jakiekolwiek dowody były przedstawione w jakikolwiek duchowy sposób, one zdobyte wyłącznie za pomocą ciała zdolnego do wrażliwego przyjmowania. Zgodnie z tym, jest u nas prawo – w określonym poziomie wykorzystywać tylko trzecią teorię, zajmującą się wyłącznie pytaniami ciała, we wszystkich tych wnioskach, które są udowodnione poprzez doświadczenie, z powodu których nie ma podziału myśli.
I reszta wspólnych logicznych wyjaśnień, tak tych teorii jak i innych, nie jest poprzez nas przyjmowanych i są zakazane, a każdy, kto wykorzystuje je, narusza zakaz działania.
Jednak teoria ta jest cudza i bardzo przeszkadza ludzkiemu duchowi. I praktycznie nie ma żadnego rzeczywiście wykształconego człowieka, który mógłby ją przyjąć, gdyż według ich wyrażenia, zlikwidowany został rodzaj człowieka i została z niego stworzona maszyna, działająca i poruszająca się za pomocą innych sił. Według ich zdania, u człowieka nie ma żadnego swobodnego wyboru zgodnie z jego życzeniem, jego popychają siły przyrody i wszystkie działania czyni on z przymusu. I nie ma u człowieka żadnego „wynagrodzenia i kary”, gdyż działanie prawa kary i wynagrodzenia nie rozprzestrzenia się na tego, u kogo nie ma wolnego objawienia woli.
I jest to dalekie od wiedzy przeznaczenia, nie tylko pośród religijnych, wierzących w wynagrodzenie i karę, wychodzących z wiary w wyższe sterowanie, zgodnie z którymi wszystkie siły przyrody sterowane poprzez Stwórcę, i którzy przekonani w tym, że w każdym zwyczaju błogi i pożądany cel.
Ta teoria jeszcze jest bardziej dziwna dla niereligijnych, zdaniem których każdy jest przekazany w ręce ślepej przyrody bez wiedzy i celu. I oni, ludzie posiadający rozum, są zabawkami w jej rękach. I ona prowadzi ich zakłamaną drogą, i nikt nie wie dokąd. Dlatego ta teoria nie jest przyjmowana w świecie.
Wszystkie te chwilowe teorie wyniknęły dlatego, żeby naprawić te skrzywienia. I dlatego było postanowione, że ciało, zgodnie z trzecia teorią, nazywa się maszyną, i zupełnie nie jest prawdziwym człowiekiem. A istota człowieka przedstawia sobą zupełnie coś innego, niewidzialnego i nieodczuwalnego, dlatego że jest to duchowa istota, w ukrytej formie wcielona wewnątrz ciała. I to „ja” człowieka, przedstawiające sobą ciało ze wszystkimi jego napełnieniami, uważa się własnością tego „ja” duchowego i wiecznego.
Jednak cała ta teoria po prostu kuleje, jak sami oni wyznają, niezdolni wyjaśnić – jak duchowa postać, którą zna dusza lub ja, może uruchomić ciało i zmusić go do czegokolwiek. Zgodnie ze stwierdzeniem samej filozofii, u duchowego nie ma żadnego kontaktu z materialnym, i ono w żaden sposób nie działa na nie, jak oni sami stwierdzają.
I nie ma niezbędności mówić, że dziś, kiedy nasze pokolenie rozwinęło się i sięgnęło zrozumienia, że nie ma w filozofii i metafizyce prawdziwego rdzenia, na który warto by było tracić czas.