124. Szabat Bereszit i Szabat 6000 lat

Usłyszałem

Istnieją dwa rodzaje Szabatu: „Szabat Bereszit” i „Szabat 6000 lat”. I różnica pomiędzy nimi jest taka: Wiadomo, że jest odpoczynek (przerwanie pracy „szwita”) i są przerwy. Odpoczynek odbywa się tam, gdzie już nie da się dodać, wówczas jak przerwa powstaje od słowa –„odetchnąć”. Czyli w trakcie pracy, kiedy człowiek nie ma sił na jej kontynuowanie, wtedy ma zamiar odetchnąć, żeby znów nabrać życiowych sił i kontynuować pracę.

Szabat Bereszit – kiedy już nie da się niczego dodać, i to nazywa się „zakończeniem pracy”. Szabat 6000 lat – to przerwa, za pomocą której on zdobywa życiowe siły na kontynuowanie pracy w „powszednie dni”. I tym samym zrozumiemy powiedziane poprzez mędrców: „Powiedział Szabat: „Wszystkim Ty dałeś parę, a mi nie dałeś.” I odpowiedział jej Stwórca: „Izrael będzie dla ciebie parą.”

Parą jej nazywa się zeir anpin, i jeżeli istnieje nukwa, to jest możliwe połączenie pary (ziwug), i od ziwuga idzie porodzenie, czyli odnowienia i dodatki. A nukwa – to hisaron, nienapełnione życzenie, i jeżeli gdzieś istnieje hisaron, to należy go naprawić. A wszystkie naprawy nazywają się przychodzącymi do swojego zakończenia, dlatego że przyciągają Wyższe Światło w miejsce hisaronu. W ten sposób, na początku tutaj nie było żadnego hisaronu, a to, co na początku uznano za hisaron – początkowo było w postaci naprawienia, czyli za pośrednictwem tego przeleje się Wyższe Światło z Niebios.

Jest to podobne do sytuacji, kiedy człowieka interesuje jakiekolwiek pytanie, i on przykłada swoje wysiłki, aby zrozumieć je. I wtedy, kiedy pojmuje to odwrotnie: nie czuje, że wcześniej doświadczał cierpienia od tego, czego nie rozumiał, lecz przeciwnie, on cieszy się, że teraz w nim istnieje odpowiedź. Jego radość mierzona jest wielkością wysiłku, przyłożonego do tego stopnia, jak zrozumiał to pytanie.

Wychodzi, że w czasie poszukiwania nazywa się „nukwą”, czyli „hisaron”, a kiedy człowiek łączy się z tym hisaronem, wtedy rodzi skutek, czyli odnowienie. I to jest to, co skarżyła się sobota: przecież Szabat nie jest czasem pracy, i dlatego nie może być żadnych skutków i odnowień.